Naturen

Känns det avkopplande för dig att vara i naturen - vid havet eller sjön, i skogen eller i parken? Att vara ute i naturen ger återhämtning och kan hjälpa om du känner dig stressad eller spänd.

Natur finns runt omkring oss både som parker, skog och som öppna landskap. I naturen finns upplevelser för alla sinnen; lukter, ljud, känslan mot huden och motion för kroppen.

Naturen erbjuder olika slags upplevelser, allt från avkoppling till utmaning.

Att vara ute i naturen är gratis och mångsidigt.

Många förknippar friluftsliv med aktiviteter som sker i vildvuxna områden. Men friluftsliv kan också vara utevistelse som sker i ett grönområde i staden, t.ex. i en park.

Ofta tänker vi på olika aktiviteter när vi tänker på friluftsliv, men det går också att fokusera på själva upplevelsen av att vara ute.

Också forskning har påvisat att naturvistelse har lugnande, stärkande och läkande effekter. Stresshormonnivårena sjunker redan efter några minuter utomhus.

När vi är utomhus brukar vi också röra på oss mera. Det här är bra att komma ihåg då vi tillbringar allt mera tid inomhus och rör på oss allt mindre.

PRAKTISKA TIPS:

  • Ta en paus utomhus och drick något varmt.
  • Fotografera ett nytt landskap eller något vackert i naturen.
  • Stanna upp och lyssna på regnet eller vinden.
  • Beundra stjärnorna.
  • Sitt stilla utomhus och lyssna på naturljuden.

Källor och material:

  • Metsämieli – luonnollinen menetelmä mielentaitoihin (2014) av Sirpa Arvonen

Chilla Ute_bild

Hyvän mielen metsäkävely