Naturen

Känns det avkopplande för dig att vara i naturen - vid havet eller sjön, i skogen eller i parken? Att vara ute i naturen ger återhämtning och kan hjälpa om du känner dig stressad eller spänd.

Natur finns runt omkring oss både som parker, skog och som öppna landskap. I naturen finns upplevelser för alla sinnen; lukter, ljud, känslan mot huden och motion för kroppen.

Naturen erbjuder olika slags upplevelser, allt från avkoppling till utmaning.

Att vara ute i naturen är gratis och mångsidigt.

Många förknippar friluftsliv med aktiviteter som sker i vildvuxna områden. Men friluftsliv kan också vara utevistelse som sker i ett grönområde i staden, t.ex. i en park.

Ofta tänker vi på olika aktiviteter när vi tänker på friluftsliv, men det går också att fokusera på själva upplevelsen av att vara ute.

Också forskning har påvisat att naturvistelse har lugnande, stärkande och läkande effekter. Stresshormonnivårena sjunker redan efter några minuter utomhus.

När vi är utomhus brukar vi också röra på oss mera. Det här är bra att komma ihåg då vi tillbringar allt mera tid inomhus och rör på oss allt mindre.

PRAKTISKA TIPS:

  • Ta en paus utomhus och drick något varmt. Redan 5 minuter utomhus sänker stresshormonnivån i blodet.
  • Fotografera ett nytt landskap eller något vackert i naturen.
  • Stanna upp och lyssna på regnet eller vinden.
  • Beundra stjärnorna.
  • Sitt stilla utomhus och lyssna på naturljuden eller tystnaden.
  • ​På hösten: Hoppa i en hög krattade löv, plocka svamp eller fotografera höstens färger.
  • ​På vintern: åk pulkka, skrinna eller gör någon annan utomhusaktivitet du gillar. Ha gärna någon varm dryck med och njut av din tid utomhus.
  • ​På våren: ta fram cykeln och åk en tur och plocka vårblommor för att hämta våren in. Om du har pollenallergi kan du satsa på att vara utomhus direkt på morgonen och på kvällen då det är mindre pollen i luften.
  • På sommaren: spela gårdsspel, gå på picknick, göra cykelutfärd och utforska nya områden, besöka simstranden, plocka bär eller ängsblommor, göra utomhusmat, ligg i hängmattan - det mesta går att göra utomhus under den varmare och torrare tiden på året.

Källor och material:

  • Metsämieli – luonnollinen menetelmä mielentaitoihin (2014) av Sirpa Arvonen

Chilla Ute_bild

Hyvän mielen metsäkävely