Kost

Vi behöver hälsosam mat för att orka. Därför är det så avigt att vi ofta äter mer ohälsosamt då vi är trötta eller stressade. Det här beror på att kroppen upplever ett behov av snabb energi för att få upp energinivån.

Grunden i en hälsosam kost är att den är mångsidig, då får vi all den näring vi behöver för att orka och må bra. En mångsidig kost följer tallriksmodellen och beskrivs i näringsrekommendationerna

För att vi ska orka är det viktigt att blodsockret inte sjunker för lågt under dagen. Därför är det viktigt att äta regelbundet och att också komma ihåg mellanmål.

Om vi har ont om tid skyndar vi ofta med maten, vi äter snabbt och rusar vidare. För att matstunden ska vara återhämtande är det viktigt att inte skynda med ätandet. Stanna gärna upp så att du hinner njuta.

Vegetarisk- eller veganmat allt vanligare

Att äta vegetariskt blir allt vanligare. Ju mera man begränsar sin kost t.ex. väljer bort kött, mjölk, ägg o.s.v. desto noggrannare måste man planera kosten för att få i sig alla de näringsämnen som kroppen behöver.

Vissa näringsämnen kan det bli brist på i en vegetarisk kost såsom t.ex. kalcium, D-vitamin, B12-vitamin samt järn.

Detta gäller framförallt veganer som enbart äter sådant som kommer från växtriket d.v.s. inte ägg eller mjölkprodukter.

För en lakto-ovo-vegetarian som äter mjölkprodukter och ägg är risken för näringsbrist betydligt mindre. Detsamma gäller naturligtvis semivegetarianen som utöver mjölkprodukter och ägg även äter fisk.

Flexitarian är en vegetarian som ibland äter lite kött. Det finns alltså många olika sätt att äta vegetariskt, det som är gemensamt är att basen i kosten kommer från växtriket.

Unga som idrottar

Unga som idrottar behöver tillräckligt med rätt sorts energi för att orka. Att slarva med måltider och matval märks snabbt på idrottsresultaten och på orken.

Kolhydratrika livsmedel såsom fullkornsbröd, gröt, mysli, pasta, potatis, ris, frukter och bär rekommenderas för alla unga, men framför allt för de som är mycket fysiskt aktiva.

Frågor gällande kost?

Om du har frågor gällande kost kan du ställa dem via vår frågetjänst. Om du vill ha råd och tips gällande din kost är det bra att vända sig till kostrådgivare.

Ifall du mår dåligt eller upplever stora svårigheter med maten rekommenderar vi att du vänder dig direkt till din hälsovårdare. Hälsovårdaren kan sedan ge remiss till fortsatt vård eller stöd enligt dina behov.

PRAKTISKA TIPS:

  • Våga pröva på! T.ex. nya maträtter och/ eller matlagning utomhus.
  • ​Ge tid åt lunchpausen och ät i lugn takt. Det hjälper din matsmältning och ger en mer återhämtande lunchpaus.
  • ​Pröva på olika mellanmål. Nedan hittar du tips på nyttiga mellanmål och snabba recept.
  • Packa med mellanmål ifall du vet att du t.ex. måste gå till din hobby direkt efter skolan eller jobbet. Det finns små kylväskor och kylboxar som är bra att använda.
  • Lätta mellanmål att ta med som inte kräver kylväska är bl.a. frukter såsom banan, päron, äppel, mandarin eller grönsaker såsom morötter och körsbärstomater.

Källor:

Näringsrekommendationerna

Tips och råd om trygg matlagning 

Tallriksmodellen