Hjärnpauser

Hjärnan orkar fokusera i ungefär 30 minuter, efter det kan det bli svårare att orka koncentrera sig. Hjärnpauserna är lätta och lugna rörelser som kan hjälpa då du känner att koncentrationen svackar. Rörelserna aktiverar olika delar av hjärnan. 

Sätt handflatorna mot varandra och för händerna i en liggande åtta. Upprepa 5 gånger åt höger och 5 gånger åt vänster i lugn takt. 

Knyt händerna och börja med att rotera händerna åt höger samtidigt som du turvis lyfter på fötterna.

Ändra sedan riktning så att du roterar händerna åt vänster. För samtidigt båda fötterna​ upp och ner.

Alternativ 1:
Stå stadigt och för armarna från sida till sida. Upprepa 10 gånger i lugn takt.

Alternativ 2:
Sätt dig på en stol och för armarna från sida till sida samtidigt som du promenerar med fötterna i luften. Upprepa 10 gånger i lugn takt.

Sträck ut båda armarna och börja rita spegelvända siffror i luften. Du kan själv välja vilka siffror du gör. Gör gärna minst 3 olika siffror och upprepa varje siffra 5 gånger.

För att försvåra övningen kan du ta med benen och då samtidigt promenera med fötterna i luften. ​

Leta reda på ett suddgummi eller något annat litet föremål. Lägg föremålet mellan tummarna och förflytta sedan föremålet till pekfingrarna. Gör likadant ända tills du kommer till lillfingrarna och för föremålet därifrån tillbaka via alla fingrar till tummarna. 

Arbeta med ena handen så att du fokuserar på fingrarnas rörelser. Börja med att göra ett stort mellanrum mellan långfingret och ringfingret. För sedan långfingret och ringfingret ihop så att det bildas mellanrum på vardera sida. Upprepa rörelsen 5 gånger.

​Pröva också på att göra övningen med den andra handen.