Fysisk aktivitet

För att må bra behöver du röra på dig regelbundet. När du rör på dig frisätts hormoner i kroppen som gör att du mår bättre. Dessutom sover du bättre om vi varit fysiskt aktiva under dagen.

Många upplever därför att fysisk aktivitet hjälper om de känner sig stressade och det är faktiskt så att man ger utlopp för stressen då man rör på sig - man avreagerar sig. Den återhämtande effekten blir ännu större ifall du är fysiskt aktiv ute i naturen.

Fysisk aktivitet innebär allt från vardagsmotion till idrottsaktiviteter. Allt från att gå eller cykla till skolan eller jobbet till att delta i någon form av idrottsaktivitet på fritiden. Den rekommenderade mängden fysisk aktivitet varierar enligt ålder.

För unga i åldern 13-18 år rekommenderas 1-1,5 h fysisk aktivitet om dagen.

Det behöver inte vara en timme i ett sträck utan kan utföras som flera kortare rörliga stunder t.ex. som rörelse mellan lektioner eller föreläsningar.

Som ett exempel på en dags fysisk aktivitet kan vara 15 minuter cykling eller promenad till och från skolan och en timme fotbollsträning efter skolan.

Exempel på fysisk aktivitet under en dag enligt rekommendationerna för 13-18 åringar.

För unga och vuxna i åldern18 år och uppåt rekommenderas 2 h 30 min rask eller 1 h 15 min ansträngande fysisk aktivitet per vecka för att förbättra uthållighetskonditionen.

Rask fysisk aktivitet innebär t.ex. fysiskt krävande hushållssysslor, vardagsmotion, promenader o.s.v. Ansträngande fysisk aktivitet innebär t.ex. löpning, skidning, raska promenader, cykling o.s.v.

Därtill är det rekommenderat att öka muskelstyrkan och förbättra koordinationen och balansen två gånger i veckan t.ex. genom att gå på gym, spela bollspel, dansa eller balansträna. Rekommendationerna beskrivs närmare i motionskakan (UKK-institutet).

Du ser skillnaden mellan mängden rask och ansträngande fysisk aktivitet i följande exempel.

Exempel på rask fysisk aktivitet under en vecka

Exempel på ansträngande fysisk aktivitet under en vecka

Det är viktigt att komma ihåg att träning sent på kvällen kan inverkan på sömnen. Efter ett träningspass tar det tid för kroppen att varva ner.

Därför kan det vara svårt att få tag i sömnen ännu någon timme efter träningen. Lätt fysisk aktivitet som t.ex. promenad påverkar inte sömnen på samma sätt som hård fysisk aktivitet eller träning.

Fysisk aktivitet ska ge rörelseglädje inte prestationskrav

Rörelse i vardagen får inte enbart bli en prestation, det är viktigt att det känns bra och att du njuter av att röra på dig.

Pröva gärna på olika idrottsgrenar och träningsformer för att hitta det du tycker är roligt och passar dig.

PRAKTISKA TIPS:

  • Pröva på en ny idrottsgren med din kompis t.ex. curling, väggklättring, frisbee golf eller dans.
  • Promenera i ett nytt område, fotografera under din promenad.
  • Stig av bussen en hållplats för tidigt och gå en längre sträcka hem.
  • Glöm inte bort att göra sådant du njuter av och sådant som får dig att skratta.
  • Anmäl dig till ett roligt motionslopp, t.ex. Fun run eller Tough viking 

Källor: