Avslappning

Känner du dig spänd och irriterad? Dessa känslor kan orsakas av stress. När du inte mår bra finns det alltid en bakomliggande orsak.

Det är kroppens sätt att tala om att du behöver sakta ner eller ta itu med det som är på tok. Om du är avslappnad är det lättare för dig att lyssna på kroppens signaler och kunna känna ett inre lugn.

Avslappningen hjälper dig att hitta en inre balans.

Regelbunden avslappning gör att du mår bättre och lär dig utnyttja tiden bättre. Dessutom sover du bättre, sparar energi, är mer koncentrerad och uppnår bättre resultat i det du gör. Låter bra eller hur?

Kom ihåg att avslappning inte kan tvingas fram. Ta en bekväm ställning och börja prova dig fram.

En lätt avslappningsövning är att ta tre djupa andetag. Då du andas djupt ska det kännas som om magen fylls med luft, som en ballong. Den här övningen kan man lätt göra om man känner sig spänd t.ex. före ett prov.

PRAKTISKA TIPS:

  • Du ska inte behöva anstränga dig för att slappna av. Ha tålamod när du övar avslappning. Effekten ökar då du övar regelbundet.
  • Ligg gärna på golvet eller sitt när du tränar avslappning. Ställningen ska kännas bekväm. Du får gärna ha lösa och bekväma kläderna på.
  • Lyssna på en låt du tycker ger dig en lugn känsla.

Källor och material: 

Chilla Ute_bild

Folkhälsans avslappningsövningar: 

Minipaus för ny energi

En rofylld plats

Avslappning med inre bilder