Återhämtning

Återhämtning handlar om balans i vardagen. Återhämtning kan innebära sömn, musik, fysisk aktivitet, avslappning, kost, sociala relationer m.m. Alla behöver lära sig känna igen sina egna behov av återhämtning för att återfå balans och må bra.

Den viktigaste källan till återhämtning är sömnen.

Men återhämtning handlar också om att ta regelbundna pauser och att variera det vi gör. Om vi sitter hela dagen behövs fysisk aktivitet som återhämtning. Om vi vistats i buller behöver vi tystnad som motvikt. Metoderna är många och alla behöver hitta sina egna sätt.

Vi vet att naturen har en återhämtande effekt och att andas lugnt och djupt snabbast sänker kroppens stressnivå. Många upplever också att kulturupplevelser, skratt och humor, avslappningsövningar eller att vara med en kompis ger återhämtning.

Kom ändå ihåg att det som fungerar för din kompis eller din förälder kanske inte fungerar för dig. Det gäller att hitta det du behöver.

För att något ska vara återhämtande ska det kännas återhämtande. Återhämtning kan inte tvingas fram av någon annan, det är enbart du själv som kan välja det.

Det är viktigt att regelbundet ge tid åt sådant du upplever som återhämtande - dagligen, veckovis och årligen.

Redan små val kan ha stor betydelse.

PRAKTISKA TIPS:

  • Pröva på något nytt. Smaka på en ny maträtt, lyssna på ny musik, läs en ny bok eller pröva på en ny idrottsgren.
  • Tänk på sådant som ger dig energi i vardagen och ge tid åt det. Att vara med kompisarna, din hobby, att måla eller att gå på bio.
  • Ta en paus t.ex. från läxläsningen eller arbetet. Rör på dig och gör något annat en stund (10-15 minuter).

Källor:

  • ​Stress - Gen, individ, samhälle (2013) av Arnetz, B. & Ekman, R (red.)