100 sätt att stressa av

På den här sidan hittar du praktiska tips på hur du kan stressa av. 

STRESS


  • Stanna upp och känn efter med jämna mellanrum. Om du mår dåligt är det bra att tala om det med någon, bli inte ensam med dina tankar.
  • Skriv ner sådant du åstadkommit och är nöjd över. Då vi är stressade tänker vi ofta främst på det som är ogjort och glömmer bort det vi redan åstadkommit
  • Planera din tid så att det finns utrymme för överraskande uppgifter och för återhämtning.
  • Glöm inte bort att göra sådant du njuter av och sådant som får dig att skratta.

AVSLAPPNING


  • Du ska inte behöva anstränga dig för att slappna av. Ha tålamod när du övar avslappning. Effekten ökar då du övar regelbundet.
  • Ligg gärna på golvet eller sitt när du tränar avslappning
  • Ställningen skall kännas bekväm
  • Du får gärna ha lösa och bekväma kläder på
  • Lyssna på en låt du tycker ger dig en lugn känsla

FAMILJ & VÄNNER


  • En god gärning - gör något snällt för en familjemedlem eller en vän t.ex. skicka ett vänligt meddelande, ge en komplimang eller erbjud din hjälp med något i vardagen
  • Boka in kvalitetstid med din familj. I vardagen blir det ofta snabba möten
  • Ordna en temakväll eller dag för din familj eller dina vänner t.ex. spelkväll (borsspel, gårdsspel eller datorspel/ videospel), loppis-dag eller gemensam matlagning
  • Träffa nya människor via t.ex. en hobby eller frivilligverksamhet

FYSISK AKTIVITET


  • Pröva på en ny idrottsgren med din kompis t.ex. curling, väggklättring, frisbee golf eller dans
  • Promenera i ett nytt område, fotografera under din promenad
  • Stig av bussen en hållplats för tidigt och gå en längre sträcka hem
  • Gör ditt rum till ett gym - lätta övningar kan du göra hemma
  • Delta i ett roligt motionslopp t.ex. Fun Run eller Tough Viking

KOST


  • Våga pröva på! T.ex. nya maträtter och/ eller matlagning utomhus
  • Pröva på olika mellanmål. Nedan hittar du tips på nyttiga mellanmål och snabba recept. 
  • Packa med mellanmål ifall du vet att du t.ex. måste gå till din hobby direkt efter skolan eller jobbet. Det finns små kylväskor och kylboxar som är bra att använda.

NATUREN


  • Ta en paus utomhus och drick något varmt
  • Fotografera ett nytt landskap eller något vackert i naturen
  • Stanna upp och lyssna på regnet eller vinden
  • Beundra stjärnorna
  • Sitt stilla utomhus och lyssna på naturljuden

PSYKISK HÄLSA


  • Reservera tid åt att vara med personer du trivs med och som får dig att må bra
  • Fråga hur en vän mår och lyssna på svaret
  • Stanna upp och känn efter. Vad är dagens känsla? 
  • Skriv ner dina tankar t.ex. i en dagbok. Kom ihåg det positiva, något du är tacksam för
  • Ett sätt att fundera på sin psykiska hälsa och hur man kan stöda den är att tänkta på sina rutiner och vad man själv kan påverka i vardagen

SÖMN


  • Försök få så mycket morgonljus och dagsljus som möjligt, speciellt på vintern. Det kan du göra genom att t.ex. gå ut under lunchpausen/ -rasten.
  • Ät gärna ett litet kvällsmål före läggdags. Det krävs nämligen energ för att somna. 
  • Försök lägga undan telefonen och datorn i god tid före läggdags. 
  • Ha ett häfte och en penna vid din säng, kan hjälpa att skriva ner sådant du grubblar på när du inte får sömn

ÅTERHÄMTNING


  • Pröva på något nytt t.ex. smaka på en ny maträtt, lyssna på musik, läs en ny bok eller pröva på en ny idrottsgren. 
  • Tänk på sådant som ger dig energi i vardagen och ge tid åt det t.ex. att vara med kompisarna, din hobby, att måla eller att gå på bio. 
  • Ta en paus t.ex. från läxläsningen eller arbetet. Rör gärna på dig och gör något annat en stund (10-15 minuter).