Äta innan läggdags eller inte?

Frågor med svarKategori: SömnÄta innan läggdags eller inte?
Anonym asked 2 år ago

Hej,
Jag är 18 år och har svårt att somna ibland. Det tar oftast tid, hur mycket tid vet jag inte, för jag tar inte tiden, för jag har hört att det ska man inte göra för det kan sätta igång någon stressgrej.
Suck, det är så mycket man ska och inte ska när det gäller sömn… På denna sida läste jag att det kan vara bra att gå upp och dricka tex mjölk om man verkligen inte kan sova. Läste också att det stod att det kan vara viktigt att äta en yoghurt/macka. Dessa anvisningar gjorde mig glad att läsa, för detta är vad jag brukar göra. Två minuter senare går jag in på en annan sida som säger precis tvärtom – är inget innan läggdags. ”Men kom igen”, tänker jag irriterad. Vad är rätt…? Äter man inget innan läggdags ligger man ju bara och blir hungrig och sur när sömnen inte kommer heller.

1 Answers
Miivi Selin-Patel Personal answered 2 år ago

Hej!
Du har alldeles rätt att vi drunknar av information från olika håll kring vad som är bra och vad som inte är bra för oss. Det är super svårt att veta vad som stämmer och vad som inte stämmer. Det vi svarar på dessa sidor baserar sig på allmänna rekommendationer och på forskningsbaserad fakta.
 
Du har läst att det är bra att inte kolla på klockan då du ska sova och där håller jag med dig. På natten behöver vi inte veta vad klockan är utan det ända vi behöver då är vetskapen om att klockan har inte ringt – alltså får jag sova vidare. Inställningen att allt ordnar sig är den bästa. För sömnen kommer alltid fatt oss. Det ÄR faktiskt inte så farligt om man någon enstaka natt sover sämre. Är vi tillräckligt trötta sover vi nog. En sund livsstil med motion, varierad kost och tillräcklig återhämtning stöder självklart också sömnen.
 
Ska du då äta innan läggdags? Javisst ska du det. Det behövs inte så mycket, men på tom mage somnar vi inte så lätt. Kroppen behöver nämligen energi för att kunna somna. Mjölk, macka, banan och/eller yoghurt är bra alternativ. Till sängs skall man inte gå proppmätt, men inte heller hungrig. Om du inte får sömn på natten så gör du bra i att stiga upp och kanske dricka ett glas mjölk. Gör något tråkigt en stund och försök sedan på nytt. Undvik dock att äta på natten.
 
Lycka till,
Mikaela Wiik, sakkunnig inom fysisk aktivitet och återhämtning
Frågan och svaret har tagits från Folkhälsans hemsida med tidigare besvarade frågor.