Ninni Martin: Nedvärdera inte min stressreaktion!

Men int behöver du nu känna dig stressad för inssin – det är ju hur enkelt som helst! (inför mitt andra försök av tre)


Jag förstår int varför du stressar sådär myky inför gammeldansen, de ska ju vara en rolig grej.

Det kan ibland kännas utmanande att stöda en vän eller familjemedlem som är stressad. Man vet kanske inte vad man ska säga eller om man vågar erbjuda sin hjälp då personen är lättirriterad. Man kan undra om det alls lönar sig att ta saken till tals, kanske man bara fortsätter som normalt och så går det över om ett tag? Jag tror också att vi alla någon gång har uttryckt oss nedvärderande om någon annans stressreaktion och även varit med om att andra gjort det mot oss.

Eftersom vi alla reagerar på olika sätt då vi blir stressade kan det vara svårt att ha förståelse för en annans stressreaktion. Framförallt i en situation då någon känner sig väldigt stressad även om du inte själv skulle reagera på samma sätt i samma situation. Då kan det vara bra att komma ihåg att vi fungerar på olika sätt och alla har rätt att känna det de känner.

Vi känner ofta av då någon annan är uppe i varv, nervös eller stressad. Oftast är det också våra närmaste som märker av våra första stressymptom – det att vi t.ex. blir lättirriterade, trötta eller nedstämda. Men vad kan man göra för att stödja någon som har en mer hektisk period eller känner sig stressad?

I korthet kan du erbjuda ditt stöd eller din hjälp – fråga hur någon orkar eller mår och sedan lyssna. Alla stöter vi på mer hektiska perioder då vi känner oss stressade, det är ändå viktigt att dessa perioder blir rätt så korta och att man hinner återhämta sig efteråt. Du behöver alltså inte direkt bli orolig då du märker att någon har en stressigare period på gång. Just då när personen är inne i en mer hektisk period kan det vara svårt för hen att ta emot en massa praktiska tips och råd. Då känner många att den bästa hjälpen är någon som lyssnar och i vissa fall också uppmuntrar eller får en att tänka på annat.

Vad ska man då göra när man blir orolig för någon? Det är viktigt att du berättar om din oro för personen, det visar att du bryr dig om. Försök lyssna utan att ge så mycket råd och fundera på lösningar tillsammans. Om det känns för övermäktigt för dig kan det vara bra att hänvisa personen vidare till någon professionell som kan hjälpa. Kom också ihåg att ta hand om din egen återhämtning, du måste först själv må bra för att orka hjälpa och stöda andra.

Ta hand om varandra!

Nina "Ninni" Martin, projektledare för De e lugnt-projektet

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *