Nina Martin: Ligger vaken och funderar…

Jag ligger vaken och funderar, lyssnar, funderar. Jag funderar på allt möjligt - på sådant som hänt under dagen och på vad jag har planerat inför imorgon. Jag lyssnar på vinden, grannen, regnet, trafiken. Jag funderar på hur klumpig jag var under lunchen då jag spillde korvsås på byxorna, hur glad jag var över att träffa en kompis och så planerar jag morgondagen. Sedan funderade jag också på att jag borde sova – så att jag ska orka göra allt jag planerat för imorgon.

Många ligger vakna och funderar, grubblar eller planerar. Tidigare grubblade jag mest, numera planerar och funderar jag mera. Det är inte lätt att ligga vaken om man helst skulle vilja somna, men tankarna inte vill lugna ner sig. Dessutom har jag märkt att tankarna är speciellt aktiva vid läggdags då jag känner mig nervös inför något eller stressad.

Något som kan hjälpa tankarna att tystna och göra det lättare vid läggdags är att hitta en fungerande kvällsrutin. Jag vet – det låter stelt och påtvingat, men det är faktiskt så att vi behöver tid för att varva ner på kvällen, jag kan i varje fall inte bara stänga av mina tankar – speciellt inte då jag känner mig stressad.

När jag varvar ner på kvällen lägger jag undan jobb och måsten i god tid. Jag släcker lampor och klär mig bekvämt. Jag tar kanske ett litet kvällsmål och sätter mig en stund i soffan och drar filten över mig, kanske läser jag en bok eller en gammal inredningstidning. När jag börjar känna mig trött går jag och borstar tänderna, släcker de sista lamporna och går sedan och lägger mig.

Om det är något jag grubblar över brukar jag tala om det med någon eller skriva om det i min dagbok. Att uttala något som känns jobbigt eller som man funderar på kan hjälpa till på vägen. Om det är något jag oroar mig för att jag ska glömma bort hjälper det att skriva ner det – då behöver inte hjärnan belastas med att komma ihåg det längre.

Mer tips för hur du kan förbättra din sömn hittar du här.

Nina Martin, Projektledare, De e lugnt - stresshantering för unga

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *