Miivi Selin-Patel: Funderar du på din psykiska hälsa?

Under veckoslutet drog jag en kurs i Psykiska första hjälpen 2 som handlar om psykisk ohälsa och de vanligaste psykiska sjukdomarna. Det är en super givande kurs att dra och jag njuter av att dra den, men samtidigt så är det tunga ämnen vi behandlar och den lyfter alltid fram känslor som kan vara svåra att hantera. Eftersom kursen fokuserar just på psykisk ohälsa så får den mig alltid att reflektera över min psykiska hälsa.

Vi blir uppmanade att fundera på vår fysiska hälsa - vad vi äter och hur mycket vi rör på oss, men jag upplever att samma fokus inte sätts på den psykiska hälsan. Vår fysiska och psykiska hälsa är startat kopplade till varandra och då den ena lider så är sannolikheten stor att den andra gör det också. Så varför funderar vi sällan på vår psykiska hälsa? Kanske vi inte blir uppmanade att göra det, kanske vi inte riktigt vet vad vår psykiska hälsa är, eller kanske vi inte vet hur vi skall göra det.

Psykisk hälsa handlar inte endast om frånvaro av psykiska problem, utan om att man upplever att livet är meningsfullt, man kan använda sina resurser, vara delaktig i samhället och kan hantera livets normala motgångar.

Det låter ju bra, men hur gör man det praktiskt? Jag tänkte dela med mig av mina tips hur jag funderar på min psykiska hälsa.

  • ​Rutiner gör min vardag bättre. Jag försöker lägga mig samma tid varje kväll och äta regelbundet. 
  • Min hund ger mig massor med energi och jag tar en kort stund varje dag var jag bara njuter av att få gosa med henne.
  • Träffa min syster tillräckligt ofta. Hon är en av mina bästa vänner! 
  • Boka in en kväll för mig själv för att göra det som jag just då har lust att göra.
  • Vara aktiv i föreningar ger mig energi och samtidigt får jag träffa intressanta människor.
  • Ta en liten paus varje dag och fundera att "hur känns det just nu?"
  • Spendera tid på vår sommarstuga, det ger en möjlighet att komma bort ch är verkligen återhämtande.
  • Lyssna på musik och titta på mina favoritprogram regelbundet.
  • Planera min tid och skriva listor. Men jag måste också tillåta flexibilitet för att kunna vara spontan ibland.

Det krävs lite övning att börja fundera på sin egen psykiska hälsa och hur man kan sköter om den. Men som ett tips på vägen så rekommenderar jag "Må bra-handen". Den hjälpte mig på vägen när jag började fundera på hur jag kan sköta om min psykiska hälsa.

Miivi Selin-Patel, Projektledare, De e lugnt- stresshantering för unga, Folkhälsan

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *