Karin Kastén: Känner du av kamoströtthet?

Under den mörkaste tiden på året är det många som känner sig extra trötta och har ett större sömnbehov, fenomenet kallas för kamoströtthet – något som förekommer även i södra Finland trots att vi inte har en period av totalt kamosmörker. Enligt forskning upplever upp till en tredjedel av finländare kamoströtthet. Det finns en del du kan göra för att lätta på trötthetskänslan:

Dagsljus – Försök få så mycket dagsljus som möjligt. Det kan du göra genom att t.ex. gå ut under lunchpausen eller planera in utomhusaktiviteter under lediga dagar.

Fysisk aktivitet – Motion kan hjälpa för att få en energisk känsla. Motionera gärna under dagen eller direkt efter arbetsdagen. Välj en motionsform som du njuter av.

Sömnrutiner – Försök hålla fast vid sömnrutinerna, då kan din kropp stöda dig bättre då du behöver vara vaken och pigg. Se också till att få tillräckligt med sömn.

Kosten – Under den mörka tiden på året får vi ett starkare sug efter kolhydratrik och fet mat. Det grundar sig i att vår kropp strävar till att lagra näring till den kalla tiden på året. Du stöder din ork bäst genom att äta mångsidigt och regelbundet. Kom också ihåg mellanmålen.

Starkljuslampa – En starkljuslampa kan hjälpa, för största effekt ska de ändå främst användas på morgonen 30 min direkt efter att du stigit upp mellan kl. 5:30 och 9:00 t.ex. vid morgonmålsbordet.

Om du känner att energinivån är lägre under den mörka perioden på året är det viktigt att tillåta en lugnare takt åt dig själv – respektera den mörka tiden på året, njut och vila.

Karin Kastén, projektledare för De e lugnt-projektet

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *