Ett enkelt (snabbt) tips för att undvika trötthet på eftermiddagen

Du kanske brukar känna en otrolig trötthet ungefär vid samma tid varje dag på eftermiddagen? Det kan vara precis efter dagens sista rast då man ännu har dagens sista block/lektioner att orka med eller i bussen på väg hem.

Det kan förstås finnas flera bakomliggande orsaker men för de flesta handlar det om att kroppen inte har tillräckligt med energi. Man får tillräckligt med energi då man äter regelbundet under hela dagen. En del klarar sig utmärkt med morgonmål, lunch, middag och kvällsmål. Andra kan behöva få in små mellanmål mellan de större måltiderna helt enkelt för att orka eller för att det går för länge mellan de större måltiderna. Då äter man mindre portioner lite oftare under hela dagen. Ju aktivare man är desto tydligare märker man att mellanmålen ger energi under dagen.

Mellanmål skall inte kännas jobbigt, utan det finns bra och enkla tips för mellanmål:​

  • Din favoritfrukt (undvik att glömma banan i botten av din väska för att undvika få en svart och mosig banan)
  • En näve nötter
  • Några morötter
  • Barebar – en mellanmålsstång utan tillsatt socker och som dessutom är glutenfri och mjölkfri, ifall man är allergisk. Den hittar man i hälsokosthyllan, i hyllan med sporttillskott eller i en hylla vid kassan, lite beroende på butik. Fråga butikspersonalen om du har svårt att hitta, de hjälper dig gärna.
  • Naturell yoghurt + frukt
  • Naturell kvarg + en burk ananas (konserv) eller annan frukt

Prova på olika mellanmål för att hitta det som passar bäst för dig. I början får man anstränga sig lite extra för att överhuvudtaget komma ihåg att packa ner mellanmål för kommande dag. Det kan hjälpa att packa det färdigt på kvällen eller sätta en påminnelse på telefonen. Efter några veckor börjar det gå automatiskt och man får det in som en rutin i vardagen.

Passa även på att sitta ner då du äter ditt mellanmål för då får du också in en paus under dagen som ger dig en kort återhämtningsstund under dagen.

Min nya favoritfrukt till mellanmål är blodapelsin. Ifall jag inte har möjlighet att skala den under dagen så brukar jag skala den på kvällen och sätta klyftorna i en ask i kylskåpet som jag tar med i ryggsäcken följande morgon.

Karin Kastén - projektledare, De e lugnt

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *