Anna-Lena Blusi: Återhämtning – vad passar dig?

”Känn hur benen slappnar av och du fylls av en skön känsla i kroppen...” Men nej, mina ben pirrar och jag har tusen tankar som flyger och far i huvudet. Rösten på avslappningsbandet skär i öronen och jag retar upp mig på sättet hen betonar vissa ord. Det som var tänkt att bli en återhämtande stund blir något helt annat.

Har du också varit med om när vänner pratat varmt om någon aktivitet som de upplevt som den bästa återhämtningen, något de fick massor av energi av. Och du har tänkt att det där måste jag också göra, men din upplevelse blir helt annorlunda? Därför är det så viktigt att hitta den återhämtningsform som passar just dig.

Återhämtning behöver vi alla för att klara av att hantera stressen i vardagen. Återhämtning ger energi och skapar balans i tillvaron. Den allra viktigaste källan till återhämtning är en god sömn och en sund livsstil. Och det kan knappast ha undgått någon att om man sover tillräckligt, rör på sig tillräckligt (fysisk aktivitet) och äter regelbundet bra mat så klarar man av stressiga perioder bättre.

Men ibland behöver vi dessutom medvetet unna oss någon aktivitet, t.ex. en hobby eller en kulturupplevelse för att fylla på med energi. Det kan också upplevas återhämtande att umgås med familjen, goda vänner eller djur. Det är inte mängden relationer som är viktig utan att man har en eller några som man verkligen mår bra av.

Forskning visar att om vi vistas utomhus i naturen så kommer vi att automatiskt att få den bästa återhämtningen. Naturen hjälper kroppen att återhämta sig från stress och hjärnan att fungera på bästa möjliga sätt. Kroppen reagerar positivt genom att bl.a. blodtrycket och pulsen sjunker, halten av stresshormonet kortisol minskar och muskelspänningar minskar. Det gör att bl.a. problemlösnings- och koncentrationsförmågan ökar, humöret blir bättre och negativa känslor såsom ilska, frustration och ångest minskar.

Har du ännu inte hittat det som passar dig när det gäller återhämtning – ge inte upp! Pröva igen, sånt som inte fungerade tidigare kan upplevas helt annorlunda en annan gång. Jag fortsätter att träna avslappning, och testar nya övningar. Och när jag lyckas gå ner i varv och känner avslappningen i hela mig så märker jag hur avslappningsstunden gett mig återhämtning och hur jag kan ta mig an vardagsutmaningarna igen.

Anna-Lena Blusi, sakkunnig i fysisk aktivitet och hälsa på Folkhälsan

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *